ROZHOVOR: o zahraničných affiliate trhoch s Peťom

ROZHOVOR: o zahraničných affiliate trhoch s Peťom

Tak tu máme prvý rozhovor z affiliate publisherom. Tento krát s Peťom o zahraničnom affile, Amazone, zdrojov trafficu. K dispozícii video, audio aj textový prepis .

 

Toto je prvý blog z našej novej miestnosti v Dognete. Trošku som okopčil Sajfu, takže počas rozhovoru sme sa hrali na XBoxe! Zapli sme si Need For Speed…Kde si vyrastal a kam si chodil do školy?

Ja pochádzam z ďalekého východu Slovenska, z malebného mestečka Stropkov. Blízko máme Ukrajinu. Chodil som tam aj do školy. Na základnú a strednú.

 

Ako si sa dostal do Bratislavy?

Do Bratislavy som išiel študovať vysokú školu. Vydržal som tam tri roky.

 

Ako si sa dostal do onlineu? Už v Stropkove?

Do onlineu som sa dostal v celkom mladom veku. Mal som okolo 15 rokov. Neviem, či sa to dá nazvať marketingom, ale vieš, ako to je, internet je viac ako hranie hier… Reálny marketing prišiel o rok a pol neskôr.

 

Mal si okolo seba ľudí, ktorí sa tomu tiež venovali? Bolo v Stropkove veľa online nadšencov?

S kamošmi sme to, samozrejme, riešili. Dosť dlhú sme o tom diskutovali, v opačnom prípade by ma to tak dlho nedržalo. Takže áno, mal som okolo seba ľudí.

 

Oni sa tomu doteraz venujú?

Nie. Iba z jedného môjho kamoša sa stal akoby môj kolega. Zvyšok si našiel inú cestu a našiel sa v iných veciach.

 

A kedy si sa dostal k affilu?

K affiliate marketingu som sa dostal až o dosť neskôr. Riešil som weby cez AdSense v zahraničí.

 

Ty si mi pred rozhovorom hovoril, že si nikdy neriešil slovenský alebo český affiliate. Prečo si si vybral hneď zahraničie? Zvyčajne to býva naopak, človek začína na Slovensku a často tu aj skončí.

Asi súhra okolností. Know-how som získal z internetovej komunity v zahraničí a nebol dôvod snažiť sa robiť veci lokálne, slovensky, keď know-how som mal prispôsobené zahraničiu. Po anglicky som tiež vedel.

 

A čo ti to tak napadlo v Stropkove vygoogliť si nejaké fóra o zarábaní na nete?

To som našiel takým štýlom, že som si nahral titulky k seriálu, ktorý som vtedy pozeral, a cez YouTube som narazil na fórum blackhatworld.com. Vrátil som sa k tomu druhýkrát, tretíkrát a nerozumel som tomu ani h*vno. Ale potom ma to chytilo a zistil som, o čom to je.

 

(K Xboxu) Vyhral som!

To je tým, že ty sa pýtaš a ja odpovedám!

 

Super. Ale ty riešiš zahraničný affiliate aj teraz. Aký je tvoj najúspešnejší projekt? A aká téma?

Je to Amazon Affiliate Web a reviews produktov. Drahších produktov. Čiže teraz, keď v novom update-e Amazon zrušil väčšie percento za viac produktov, mňa sa to až tak nedotklo ako niektorých iných, ktorí robili cielene lacné produkty, aby ich ľudia nakupovali vo veľkom. Vyšiel som z toho celkom fajn.

 

Riešiš popri recenzných weboch aj niečo iné?

Ani nie. Experimentoval som veľakrát s CPAčkom, ale to boli len také špeckulácie. Nedá sa povedať, že by to bolo niečo ucelené.

 

A akú grafiku používaš? Iba organické vyhľadávanie? Alebo si skúšal aj niečo iné?

Predovšetkým organik. Ja som taký, že mám problém s tým, že riešim veľa vecí. Do mnohých vecí zabŕdam, lebo ma to baví. Ale v podstate hlavne organik a s tým len vypomáham, idem po povrchu.

 

(K Xboxu) Mám Ťa počkať? Lebo mám pocit, že zas nestíhaš…

(smiech)

 

A aké sú hlavné výhody zahraničného affilu podľa teba?

Veľkosť trhu. Veľa oblastí, veľa príležitostí. Možno je tam vyššia konkurencia, ale priamo úmerne s tým idú aj príležitosti predrať sa dopredu, byť kreatívnejší. A, samozrejme, výhodou je aj vyššia kúpyschopnosť obyvateľstva.

 

A vidíš výhodu aj v tom amazoňackom affile? V mnohých krajinách ten Amazon nie je…

Určite. Amazon je veľký monopol. A keď boli tie update-y, pre ktoré veľa ľudí plakalo, že Amazon je prísny, že im škrtá percentá, tak v porovnaní s inými affilmi, napríklad eBay affilom, sa zistilo, že tieto iné affily sa na Amazon nechytali. Takže ten Amazon je fakt autorita…

 

Vyhral som už druhýkrát, kámo.

A teraz už dramaticky!

Dáme ti Aston Martin a ja si nechám Clio. Uvidíme, čo sa stane…

 

Ale Amazon tomu dosť pomáha, lebo čo som si všimol v zahraničí, keď sa povie affiliate, väčšinou sa myslí Amazon.

Čo sa týka produktového affilu, tak určite. Potom máš affil na digitálne produkty, tam je ClickBank, potom máš leady, tam už máš rôzne CPA siete… Ale čo sa týka produktov, je to určite Amazon.

 

Počkaj, daj si to najrýchlejšie auto. Aston DB9. 

Takže teraz musím vyhrať, hej?

 

Teraz musíš vyhrať, lebo to auto ide štyrikrát rýchlejšie ako to Clio, čo mám ja.

Ja sa snažím mať hodnotné odpovede!

 

…a aké trhy riešiš?

US a UK.

 

Prečo práve tieto dve si si vybral?

Pre kúpyschopnosť a potenciál.

 

A angličtinu.

Presne.

 

Keby si vedel po francúzsky, tak aj francúzsky affiliate by si riešil.

Špekuloval som trochu aj so španielčinou, lebo je tam zaujímavý trh. Začal som  si robiť kurz, ale ešte si na to netrúfam.

 

Ty si v poslednom čase začal riešiť aj slovenský a český affiliate, ako ho vnímaš oproti tomu zahraničnému? (Pozn.: Medzitým pokračuje v Xboxe rovnaký vývoj ako doposiaľ.)

No lebo ty sa pýtaš a ja odpovedám! Ty si väčšia žena ako ja, keď vieš robiť viac vecí naraz.

 

To je možné.

Ale tak áno, začal sa tu riešiť affiliate, čo je super. Je to síce maličký trh, čiže fungujeme v rámci možností, ale určite sa tu dá niečo vymyslieť.

 

A aké hlavné rozdiely vidíš v pôsobení sietí?

Je to tu super, čo sa týka celkového publisherského prístupu. Ani v zahraničí veľmi nevidieť takýto support na bežnej úrovni. Keď už si nejaký Premium, máš aj online manažéra a niekto s tebou komunikuje. Pri tom Amazone dostaneš online manažéra a potom ti povedia, že oni sú dve úplne iné oddelenia a nevedia ti pomôcť. Čiže je to super z tohto hľadiska. Na druhej strane, trošku je tu nedostatok v tom, že je tu malý trh a zákazníkov si rozdeľujú silné značky.

 

A keď sleduješ trendy v zahraničí, čo je podľa teba budúcnosť affiliate aj u nás, aj v zahraničí?

Ťažko povedať.

 

(K Xboxu) Kámo, dáko ti nepomáha teraz ten Martin.

Premýšľam! To je hrozné… V zahraničí to vidím viac na súkromné spolupráce. V podstate už teraz sú firmy, ktoré sa spoja s inou firmou a spravia vám affil, medzi vami dvoma. Spoja sa s lokálnym zubárom a spravia vám to celé. Myslím, že takto sa to bude vyvíjať v porovnaní s tým Amazonom. Veľa publisherov už ide do takýchto súkromných dealov, oplatí sa im to viac.

 

Vidím aj ja, že veľa inzerentov chce ísť do Dognetu, ale sú lokálni. Napríklad nejaký pán, čo predáva v Nitre plastové okná. Biznis mu môže ísť mega super, ale affil sa mu nehodí, lebo tá cieľová skupina v okolí Nitry môže byť tak 200.000 ľudí.

My sme veľmi malý trh. Local sell bol v zahraničí veľký trend pred nejakými dvomi rokmi. Veľmi výnosné boli kľúčové slová. Napríklad „Zámočník, New York“. A veľmi to konvertovalo.

 

Je to asi iné mať kľúčové slová „Zámočník, New York“… Veď koľko ľudí žije v New Yorku? Asi viac ako v Nitre. Tam je úplne iná kúpyschopnosť. A čo je tvoj najväčší fail v rámci podnikania? To je inak ďalšia vec, ktorú som odkukal. Tentoraz od Kamila Aujeského. Sorry, Kamil, ale dobre si to vymyslel.

Ja som dosť kritický, takže často si myslím, že všetko, čo robím, je fail. Všetko by mohlo byť lepšie. Ale v podstate najväčší fail boli tie začiatky. Keď sa človek na niečo chytí, myslí si, že to funguje, duplikuje to desaťkrát, ale…

 

Ono to nefunguje? Mne to fungovalo!

No aj mne to fungovalo, kým mi necapli po prstoch. To bol ten EMD update. Ak si mal napríklad kľúčové slovo MasterCard.com, dostal si penalizáciu.

 

To fakt?

Áno. Až neskôr sa na to prišlo, že to bolo tou preoptimalizáciou. Ale bolo dosť ľahké dostávať tieto EMD updte-y dopredu. Ja som na tom postavil sieť webov.

 

A máš aj niečo konkrétne z tých failov, čo by si mohol spomenúť?

Mal som finančné weby na nákup kreditných kariet, človek si mohol objednať. Preto mi aj ten MasterCard napadol. Mal som na každú jednu kartu osobitný MFA web. A potom to všetko padlo. Zo dňa na deň. Nešlo o IPčky, išlo o tú stratégiu, ktorú som aplikoval pri všetkých weboch.  Následne som sa stal posadnutý diverzifikáciou!

 

A kde si spálil najviac prachov v rámci svojich projektov?

Mal som nápad, že budem robiť veľké authority weby, ale mal som skreslenú predstavu o tom, čo je authority web. Kŕmil som to len obsahom. Robil som tri weby naraz, všade som nakúpil po 100 článkov, ale ani jeden sa neuchytil.

 

A o čom si si myslel, že je ten authority web, a o čom je v reále?

Myslel som si, že je to o množstve contentu, ktorý si nahádžeš na stránku. Že investuješ do contentu, do linkov… Ale keď to robíš vo veľkom, ani do jedného webu nedávaš dostatok energie, ani jeden ti nevráti tie prachy, čo si do toho vložil. Možno keby som sa sústredil na jeden, tak by to bolo iné. Ale ja som šiel na výkon. Zanedbal som brand, to, aby to niekto poznal. Išiel som na to čisto pragmaticky… A ďalšie veci sa ukážu časom, či sú fail, alebo nie.

 

Výhoda toho Organicu a Black Hatu je v tom, že výsledky sú buď veľmi rýchlo, alebo nie sú vôbec.

Neviem, či sa dajú tie authority weby nazvať Black Hatom. Ale prestal som byť trpezlivý a zničil som to.

 

A čo by si odporučil publisherom-začiatočníkom? Lebo ty si začínal, keď si mal 16 rokov. Aj vtedy sa dá začať, sám som vtedy začínal.

Veľa sa pýtať na fórach. Nie na slovenských fórach. Nie Slovákov. V zahraničí. Veľa sa učiť a ešte viac pušovať. Nevzdávať to. Nech už si vyberú akúkoľvek cestu. Či už white hat alebo black hat. Ten   je super v tom, že tie výsledky môžu byť instantné, je to väčšia sranda. Človek je viac motivovaný.

 

…rýchlo dosiahnuť aspoň nejaký výsledok.

Hej. A nie minúť prachy na somariny.

 

Čiže affiliate web je lepšia investícia ako alkohol alebo drogy. 

Aj keď ono to ide často ruka v ruke… Veľa webov tak vzniklo.

 

Drogový affil?… Kámo, práve som vyhral s Mazdou 3 proti Aston Martin!

Však ale mne to zle točí! Chápeš, akú má to auto akceleráciu! To auto ide horšie, ako to predtým!

 

Dobre. On kým dojde kolo, tak sa vám poďakujem. Ja si Peťa ešte vyspovedám ohľadne blach hatov, ale to bude v inej časti rozhovoru.

 

 

 

 

 

ROZHOVOR: o zahraničných affiliate trhoch s Peťom
5 z 2

Štefan Polgári
Štefan Polgári

V online marketingu sa pohybuje už viac ako 10 rokov. Spoluzaložil affiliate sieť DOGNET a affiliate marketingu sa venuje na profesionálnej úrovni. Spoločne s kolegami sa snažia tento odbor na Slovensku pozdvihnúť a zapojiť čo najviac publisherov.

  • Jula Markova

    Toto bolo super prekvapco ku kavicke na ranko… budem velmi rada sledovat dalsie. Sajfa, Aujesky… Jord ma s obomi rozhovory na youtube, tam som pochopila, preco je carpool pri rozhovoroch vo videach alebo hranie hier, skateboardovanie, chodza… Ano, takieto neformalne a pritom stavnate videjka treba slovenskemu youtubu! A mala sebareflexia: Keby tento rozhovor robili 2 strikujuce zeny, tak im tiez netreba profi studio. A este aj na konci bude sal do sutaze pre fanusikov 🙂 Nebol by to hocijaky sal, ale sal, pri ktorom sa zhovarali XY s XYZ!

    • polgari

      tak to som rad, ze sa paci 🙂

  • Símůr

    Pár tipů: vylepšit zvuk (mikrofon na triko?) a napsat jméno hosta (vůbec nevím, jaký Peťo?). Jinak bezva. Redfocus jede 😉

    • polgari

      ze Redfocus 🙂 Mikrofony riesime a meno som tam nedal, lebo „Peto“ nechcel 🙂

      • Símůr

        aha, okay 🙂

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?